Meer dan ooit worden ook wijzelf als gevolg van allerlei ontwikkelingen gedwongen om ons te presenteren als een merk. En net als de traditionele merken zullen wij voor onze personal branding dus nood hebben aan een goed merkverhaal.

Jobs verdwijnen, wel werk voor freelancers

Volgens een studie van Mc Kinsey Global Institute zullen tegen 2030 als gevolg van disruptieve technologieën wereldwijd meer dan 2 miljard jobs verdwijnen. In tijden van toenemende werkloosheid klinkt dat bijzonder onheilspellend. De bekende Amerikaanse groep is echter niet pessimistisch: het principe van de creatieve destructie zal er ook voor zorgen dat er werk genoeg in de plaats komt. Het onderscheid tussen jobs en werk is belangrijk: want de jobs zoals we die nu kennen, zullen verdwijnen, werk zal er genoeg zijn. Deskundigen zijn het er wel over eens dat het zal worden ingevuld door freelancers, die dus een stevige concurrentiestrijd zullen moeten voeren. Hoe? Door hun personal branding te versterken met een goed merkverhaal.

Bijenkorforganisaties

De Amerikaanse voorspellingen zijn trouwens ook al op het oude continent voelbaar. Met name in Zuid-Europa waar de sociale zekerheid in snel tempo aan het afbrokkelen is. Er komt steeds minder werk voor de klassieke werknemer in de negen tot vijf baan en dat besef begint nu ook stilaan bij politici door te dringen. De toekomst is aan de ondernemende professionals die er zelf voor zorgen dat ze inzetbaar blijven binnen en buiten de organisatie. De overzichtelijke, functionele organisatie die we nu nog kennen, zal de komende jaren geleidelijk aan veranderen in een soort digitale bijenkorf, waar mensen regelmatig in- en uitvliegen om zich te organiseren rond nieuwe opdrachten en projecten. Al of niet de kans krijgen om een meerwaarde te geven aan leuke projecten zal steeds meer afhangen van het leggen van contacten, van zichtbaar te zijn, want iedereen zal verantwoordelijk zijn voor zijn eigen resultaten. Personal branding, het concept dat gelanceerd werd door b managementgoeroe Tom Peeters toen die op de blog Fast Company een essay publiceerde met de titel The brand called you zal de komende jaren dus enorm aan belang winnen.

Steun van specialisten zal welkom zijn

Alleen weten heel veel mensen niet goed hoe ze daaraan concreet moeten beginnen. En het is ook niet gemakkelijk omdat het een totaal nieuw gegeven is: de mensen met wie professionals vandaag in de geconnecteerde wereld leuk samenwerken in een project zijn de concurrenten van morgen. Altijd in beeld blijven om opdrachten in de wacht te kunnen slepen, vergt een heel andere mindset, waarmee niet iedereen zomaar uit de losse pols aan de slag kan. Net als merken zullen individuele professionals dus de opleiding, scholing en coaching kunnen gebruiken om hun unieke verhaal te ontdekken, om een persoonlijke manier te ontdekken om het te vertellen, te verspreiden en in beeld te brengen. Alleen op die manier zal ook jouw persoonlijke “ik-merk” zich volop kunnen onderscheiden.

Comments

comments