Lopen in de winter; zo blijf je warm

Louise Delputte

De dagen worden korter, de nachten langer. De kleurrijke herfstblaadjes beginnen te verdorren. Sneeuw is er nog niet te zien, maar het wordt wel aanzienlijk kouder buiten. Al blijft de zin om buiten te lopen heel het jaar door kriebelen! Welke loopkledij draag je nu eigenlijk het best in zo’n weer om van je trainingen te blijven genieten? Je mag uiteraard geen koud lijden, maar te warm hebben tijdens het lopen is ook niet aangenaam. It’s all about ‘ de juiste laagjes’. Lezen jullie mee?

Winterse loopkledij: laagjes, laagjes laagjes

Door de fysieke inspanning tijdens het hardlopen krijg je snel warm. De algemene regel luidt dan ook: kleed je alsof het buiten 10 graden warmer is. Maar als het écht koud wordt draag je het best meerdere lagen kledingstukken boven elkaar om de koude te overwinnen. Waarom? Tussen de verschillende lagen zit altijd lucht. Laat deze lucht nu net de beste isolator te zijn! Als je tijdens het lopen merkt dat je echt te warm hebt kun je ook gemakkelijk een laagje afdoen. Hardcore lopers hebben er wellicht al van gehoord; I present youhet drielagensysteem. 

Basislaag

Een thermische T-shirt (uit kunstvezel) vormt de basislaag en zorgt voor vochttransport: de zweetafvoer. Het T-shirt houdt de warmte vast waardoor je lichaam droog blijft maar ook op de juiste temperatuur.

Tussenlaag

De 2e laag is een truitje die er ook voor zorgt dat je de warmte vasthoudt. Meestal is de basislaag met korte mouwen en de tussenlaag met lange mouwen. Zo blijven je armen ook lekker warm.

Toplaag

Bij de 3e laag is het belangrijk dat deze goed ademend is omdat het vocht van je lichaam anders niet goed wordt afgevoerd. Het vestje moet ook regen en wind tegenhouden. De stof van het vestje is zo geweven dat het zweet doorlaat maar de regendruppels niet (omdat zweetpartikels veel kleiner zijn dan regendruppels).

louise1

Broek

Je benen zijn je motoren tijdens het lopen. Als loopbroek draag je best een lange aansluitende broek met ademende werking zodat je benen lekker warm blijven. Tegenwoordig zijn broeken niet meer saai zwart maar vind je ze met leuke patronen en reflecterende tape zoals deze hippe Asics loopbroek.

Werk af met handschoenen en hoofdband/muts

Omdat je bij lage temperaturen heel veel lichaamswarmte verliest via je hoofd (zo’n 40%) is een muts of hoofdband een must! Ook de droge, koude wind kan de huid zwaar op de proef stellen. Daarom probeer je best de onbedekte lichaamsdelen zoals de handen zoveel mogelijk te beschermen. Dit kan je doen met loophandschoentjes. Je neus, oren en mond kan je dan weer beschermen met vaseline (watervrije versie tegen vrieswondjes). Omdat je koude lucht inademt, kunnen de luchtwegen geprikkeld worden. Draag daarom ook een sjaaltje voor je mond (of gebruik je hoofdband als alternatief). Zo wordt de buitenlucht al een beetje opgewarmd vooraleer je ze inademt. Adem in…adem uit…

louise4

Katoenen kledij is een no-go!

Katoen is een holle natuurvezel die veel vocht absorbeert. Dit zorgt voor een onaangenaam en plakkerig gevoel op de huid. Zo koelt je lichaam heel snel af en krijg je koud. Ga dus voor ademende loopkledij die zweet doorlaat en regen en wind buiten houdt en verban katoenen kledij.

Verzorg ook je schoenen bij koud weer

Ook je loopschoenen zien af bij koud weer. Omdat ze na je work-out snel opdrogen binnen, prop je het best krantenpapier erin van zodra je thuis bent. Als ze heel nat zijn moet je dit een aantal keer herhalen. Plaats ze zeker niet op de verwarming want de kunststof in de schoenen is heel gevoelig voor hoge temperaturen.

Shine through the darkness

Denk op donkere dagen ook aan verlichting. Je kan een lichtje op je hoofd dragen, reflecterende hesjes/bandjes aandoen. Maar ook loopkledij dragen met reflectorstroken helpt

Hup hup hup, trek je winterse loopkledij aan en loop!

Comments

comments