Linkedin
http://bebusinessed.com/

Omdat de globalisering ook rekruteerders inspireert, is er een niet geringe kans dat ook jij vij je volgende sollicitatiegesprek plots wordt geconfronteerd met de technieken die aanwervingsverantwoordelijken van topbedrijven als Google, Facebook en LinkedIn gebruiken. Recent onthulde Brendan Brown, die sinds 2010 de grote baas is voor werving en selectie bij LinkedIn, aan Business Insider hoe hij erachter komt of een kandidaat al dan niet geschikt is voor een job. 

Tekenen maar….

Brendan Browne  duwt kandidaten van zodra ze binnenkomen voor het rekruteringsgesprek een stift in de handen, waarmee ze op een whiteboard moeten uittekenen wat hun grote passie is en hoe dat precies werkt. “Precies omdat ze die opdracht op verschillende manieren kunnen interpreteren”, legt hij uit, “kan ik dadelijk zien hoe spontaan ze zijn. Vroeger stoelden competenties vooral op ervaring en expertise maar in een wereld die steeds sneller verandert, is het vooral erg belangrijk om te zien hoe groot het aanpassingsvermogen van kandidaat-medewerkers is. Met andere woorden: hoe vangen ze onverwachte situaties op?”

….om uit te leggen hoe passie werkt

Zo moet een kandidaat die bijvoorbeeld in zijn vrije tijd bier brouwt, het brouwproces uittekenen en uitleggen. Maar een kandidaat die zegt dat marketing zijn grote passie is, moet dat evengoed doen. Iemand die solliciteert voor een functie op de rekruteringsdienst bij Browne zelf en zegt dat hij vooral gepassioneerd is door mensen, moet dat eveneens kunnen uittekenen; Browne geeft aan dat deze rekruteringsmethode hem vier dingen leert: waar kandidaten het meest om geven, hoe goed ze zich kunnen uitdrukken, hoe ze denken over processen en hoe ze omgaan met onzekerheid.

Die inzichten volstaan om te kunnen concluderen of kandidaten in staat zijn om bij het bedrijf voor een meerwaarde te zorgen en of ze passen in de bedrijfscultuur die wordt gekenmerkt door groots dromen, werk met plezier combineren en dingen voor elkaar krijgen.  Vooral uit de reactie op de oncomfortabele en onverwachte situatie waarmee kandidaten geconfronteerd worden, leert Browne naar eigen zeggen of kandidaten klaar zijn voor de job.

Wat kan jij hier nu als kandidaat uit onthouden? Vooral dat steeds meer rekruteerders zullen proberen om je met onverwachte situaties te confronteren. Wees dus voorbereid, want een verwittigde man of een verwittigde vrouw zijn er twee waard !

Comments

comments