Vijf shoppingtrends om helemaal “bij” te zijn

Ook verwoede shoppers houden rekening met trends. Om te vermijden dat je shoppinggedrag wordt beoordeeld als “zó 2016” zetten we vijf trendtips op een rijtje.  

Koop exclusief en bij de nieuwste pop-ups

Dat de consument zich van zijn buurman of buurvrouw wil onderscheiden is altijd zo geweest en zal nooit veranderen. Op zich is er op dit vlak niets nieuws onder de zon. Retailers spelen daar ook op in door zaken exclusief aan te bieden, desnoods maar gedurende enkele dagen in een pop-up. Shoppers die er prat op willen gaan dat ze helemaal “bij” zijn, kennen dus de meest exclusieve zaken en de nieuwste pop-ups.  Wingtip is bijvoorbeeld een ‘one-stop-shop’ voor mannen in San Francisco. Behalve kleding, schoenen en accessoires vinden ze er ook een wijnkelder, een whiskybar, een game room en een golfsimulator. Om van al die extra’s te genieten moeten mannen wel 300 dollar lidgeld per maand betalen. De winkel Everlane kondigde de locatie en openingstijden van een nieuwe pop-up store dan weer exclusief aan via Snapchat.

Koop bij handelaars die zich inzetten voor een betere wereld   

Steeds vaker laten consumenten blijken dat ze winkeliers willen belonen die bijdragen tot een betere wereld. De one-for-one concepten verschijnen bijvoorbeeld steeds vaker; het zijn winkels die bij de aankoop van één item een gelijkaardig item schenken aan de minder begoeden.  Lennart Lajboschitz, de eigenaar van de Deense keten Tiger kocht onlangs een kerk op die niet langer gebruik werd, met het doel er een gemeenschapshuis van te maken waar alleenstaanden bijvoorbeeld een hapje kunnen eten en met anderen in contact kunnen komen om bijvoorbeeld een nieuw warm nest te creëren.

Haal alles uit een automaat   

De consument is eraan gewoon geraakt om altijd en overal te kunnen kopen. Sommige hotels bieden daarom naast de minibar ook al een “fashion minibar” aan waar de gasten kleren uit kunnen kiezen in functie van het weer. En ook het aantal verkoopautomaten blijft stijgen. Op vliegvelden staan al automaten waaruit je een jeans kan halen, voor het geval je bagage verloren is gegaan en in uitgaansbuurten staan automaten waaruit vrouwen platte schoenen kunnen halen als ze het echt niet meer zien zitten om nog een paar uur door te gaan op hun hoge hakken.  Shoppen bij een “vending machine” is een niet te stoppen trend.

Laat je extra in de watten leggen   

De superpersoonlijke service en de personalisering blijven aan belang winnen; De klanten van de Amerikaanse supermarktketen Waitrose mochten vorig jaar bijvoorbeeld zelf bepalen welke items ze met korting kopen. Uit een assortiment van zo’n 1.000 artikelen kozen vaste klanten 10 items die ze gedurende enkele weken met 20% korting mochten kopen. En ja, daarna mochten ze gewoon weer 10 nieuwe items kiezen. Nike stuurde afgelopen jaar meer dan 100.000 gepersonaliseerde video’s naar gebruikers van het Nike+ platform. Op basis van bijvoorbeeld de locatie, de weersomstandigheden en de activiteiten die gebruikers op het platform ondernamen ontving een gebruiker de video, waarmee Nike hem of haar wilde inspireren om nieuwe doelen te bereiken.  Personal shopping is net als personal training bij de fitness aan een enorme opmars bezig.

Koop bij de enige echte specialist

Een belangrijke retailtrend is de verregaande nichespecialisering, die eigenlijk ook aansluit bij de exclusiviteit, die in puntje één aan bod kwam.   In Parijs is de Rue des Martyrs zich aan het omvormen tot nichewinkelstraat met bijvoorbeeld een winkel die enkel  madeleines – Franse gebakjes- verkoopt, een winkel met slechts Spaanse Pata Negra ham en een winkel met enkel Franse olijfolie. De Japanse boekwinkel Morioka Shoten gaat nog een stapje verder. In plaats van 1 bepaalde artikelgroep, houden zij het gewoon bij een enkel product. Met andere woorden: ze verkopen iedere week slechts 1 titel. Zo niche als het maar zijn kan dus en als je daar shopt, ben je helemaal 2017.

 

Comments

comments