Innovatie is het nieuwe mantra van de kmo. Dat is niet onlogisch want elke bedrijfsleider beseft ten volle dat het in deze snel veranderende tijden van het grootste belang is om flexibel en wendbaar te zijn en krijgt ook wel elke dag de boodschap dat hij zich permanent moet heruitvinden. Daarvoor is innovatie een sleutelelement.

Eigenlijk leven we in uitzonderlijke tijden met veranderingen die nog een stuk ingrijpender zijn dan ten tijde van de overgang van de industriële economie naar de diensteneconomie. Disruptie is het nieuwe ordewoord. Airbnb, Netflix en Uber zijn maar drie voorbeelden die aantonen hoe snel bijzonder innovatieve bedrijven erin kunnen slagen om traditionele sectoren op hun grondvesten te doen daveren. Wat kenmerkt die bedrijven? Dat de leidinggevenden ervan ruimte geven aan hun medewerkers om creatieve ideeën uit te testen. Ze kijken een stap verder. Ze hebben niet alleen aandacht voor product- en procesinnovatie, waarvan ze denken dat die redelijk goed meetbare resultaten kunnen opleveren. Ze kijken ook naar innovatie in het leiding geven. Ze doen aan leiding geven zonder omwegen, waarbij de leider zijn of haar meerwaarde bewijst door de medewerkers van zijn team beter te maken. En dat doen ze door creativiteit mogelijk te maken.

Bij organisaties die het goed doen en die dus volop kansen bieden op een job levert creatief en logisch denken, binnen bepaalde grenzen die de leidinggevende zelf kan afbakenen, enorm goede resultaten op. Alleen stellen we in de praktijk vast dat heel veel mensen wel lippendienst bewijzen aan het veelgeprezen “out of the box”- denken maar het moeilijk hebben met het veranderingsmanagement dat daar het gevolg van is.”

De praktijk leert dat het voor veel ondernemingen en leidinggevenden bijzonder moeilijk is om anders te denken, om creativiteit en echte verandering toe te laten en om op die manier onverhoopte resultaten te bereiken. Eigenlijk zouden ze een lesje kunnen leren van de recente Brits-Amerikaanse film “The imitation Game” van Morten Tyldum die op vrijdag 5 mei 2017 op Canvas werd getoond. De film handelt over het leven van wiskundige Alan Turing die in de tweede wereldoorlog heel wat levens wist te redden, omdat hij als voorloper rond artificiële intelligentie, de nazicode wist te kraken. Hij liet bijvoorbeeld een vrouw toe in zijn team –iets wat in die tijd “not done” was, maar waarmee hij wel aantoonde dat hij verder dacht.

Nu de “war for talent” weer volop woedt, kan je je jobkansen aanzienlijk vergroten als je je creatief denken aanscherpt.

Comments

comments