Het kan niet met iedereen klikken. In het dagelijkse leven kan je de mensen die je irriteren gewoon links laten liggen of ontwijken. Anders is het als je verplicht bent om dag na dag samen te werken met een collega met wie je eigenlijk niet door één deur kan. Hoe ga je daarmee om?

Veel aanleidingen tot irritatie
Heb je een collega die er een gewoonte van maakt om de haverklap het thuisfront op te bellen om te vragen hoe het met de kinderen is? Erger je je blauw aan een collega die constant z’n mails zit te checken tijdens een meeting? Of aan iemand met wie je moet samenwerken die jou nooit aankijkt als je tegen hem of haar spreekt? Er zijn in ieder geval tientallen gewoontes van collega’s die grote ergernissen kunnen veroorzaken. We geven je graag een aantal tips om er toch het beste van te maken.

Zoek naar een onderwerp waarover je kan praten
Misschien is er toch wel ergens een gezamenlijk interessepunt. Een prof die jullie allebei kennen? Een hobby van de man of vrouw waar jij ook wel iets over weet. Is de man een verwoede wandelaar in het weekend of houdt de vrouw ontzettend van schaken, probeer het dan enkel daarover te hebben.

Laat hem of haar in de waan
Als je ergernis ten aanzien van een collega te maken heeft met het feit dat hij of zij een echte betweter is en altijd gelijk wil halen, ook al is daar pertinent geen reden toe, dan is het misschien beter om dat gewoon niet te bestrijden. Een beetje zoals je ook mee moet gaan met de redeneringen van baby’s of demente ouderen om de lieve vrede te bewaren.

Vermijd zoveel mogelijk contact
Wellicht is het niet mogelijk om de man of vrouw in kwestie helemaal links te laten liggen, zoals je in het dagelijkse leven zou doen, maar je overtreedt geen enkele wet als je toch zo koel mogelijk doet en je contacten met de betrokkene zoveel mogelijk beperkt.

Vind excuses om niet te moeten praten
Probeer altijd een zinnetje klaar te hebben om het contact te kunnen vermijden. “Ik verwacht nog een belangrijk telefoontje” of “ik moet me voorbereiden op een vergadering met een klant”, zijn alvast excuses waartegen de betrokkene weinig kan inbrengen.

Verander van job
Dit is uiteraard een extreme tip, maar als het gedrag van een collega je zodanig ergert dat je je werk niet meer graag doet, dan is het misschien beter om toch ook deze optie te overwegen.

Comments

comments