Jong ondernemerschap is hot en dat vertaalt zich in de vele bruisende en uitdagende projecten van jonge belgen. Maar is het allemaal wel rozengeur en manenschijn? Wij gingen langs bij Eline Verbeke, beter bekend als de blogger achter Billie Jeans, 26 jaar en sinds twee jaar eigenaar van haar eigen webshop Fabrikk.

Waarom ben je met Fabrikk gestart ?

Ik droom al jaren van een eigen zaak. Jammer genoeg is een échte winkel voor iemand van mijn leeftijd – ik ben pas 26 – financieel gezien niet echt haalbaar; en dus ging ik op zoek naar een alternatief. Dankzij mijn webshop Fabrikk leer ik nu alvast de kneepjes van het vak.”

Wat onderscheidt Fabrikk van andere webshops ?

“Dan denk ik meteen aan mijn persoonlijke service. Een verkoopster in een winkel helpt de klant vaak mee beslissen en geeft vaak stijladvies. Ikzelf heb niet zoveel contact met mijn klanten, dat compenseer ik door hen een optimale service te bieden.  Ik antwoord zo snel mogelijk, geef stijl-tips op zowel de website als de Instagram-pagina en mensen kunnen ook gewoonweg de kleren komen passen in Gent. Een positieve extra die ik gekoppeld heb aan de webshop. Last but not least probeer ik Fabrikk niet als onafhankelijke webshop te promoten maar echt als een deel van mezelf, mensen krijgen niet enkel Fabrikk, maar ook Eline Verbeke.”

Naast je blog Billie Jeans schrijf je ook nog regelmatig artikels op Fabrikk. Vanwaar die keuze?

“Ik heb inderdaad mijn eigen blog Billie Jeans maar die hou ik toch het liefst gescheiden van het Fabrikk verhaal. Toch kreeg ik veel vraag naar hoe de kledingstukken te combineren en houd ik ervan mensen te inspireren. Die twee tracht ik te combineren aan de hand van kleine blogposts. “

Het is als jonge vrouw vast niet evident om je eigen zaak te starten. Heb je die stap makkelijk kunnen zetten?

“Neen. Om eerlijk te zijn, is het ook vandaag nog steeds niet evident. Op jonge leeftijd iets opstarten, valt niet te onderschatten.. Er zijn financiële risico’s aan verbonden en het blijft dag in dag uit hard work. Omdat ik toch een bepaalde zekerheid wilde, run ik Fabrikk op dit moment nog in bijberoep, de ideale manier om mijn eigen onderneming op te richten zonder al te grote (financiële) risico’s.

Hoe ben je er dan toch mee begonnen?

“De voorbereiding van Fabrikk nam anderhalf jaar in beslag. Ik ben eerst en vooral ten rade gegaan bij mensen die al een webshop hadden. Informatie vergaren is essentieel en hoe meer je weet, hoe beter je voorbereid bent. Vervolgens ben ik, Pinterest lover als ik ben, aan de slag gegaan met moodboards. Welke merken bied ik aan? Hoe zal mijn webshop eruit gaan zien? Wat bestaat er al? Vervolgens ging ik uiteraard naar de bank, want no money, no business. Een stap die vele jongeren afschrikt, maar broodnodig is! Bovendien viel dat bezoek best wel mee.

Om Fabrikk te lanceren organiseerde ik een eventin Gent (Shelter 7) waarbij ik mijn eerste collecties voorstelde aan bloggers en journalisten. Ik zorgde voor een leuke inrichting, werkte samen met Bloomon en Cointreau Fizz en liet iedereen de kleren passen. Een zeer leuke avond waar ik nog met heel veel plezier aan terug denk. En ook al een proevertje van een eigen offline winkel.

 Is het als zelfstandige niet moeilijk om op te boksen tegen de grote ketens?

“Heel moeilijk. Mensen grijpen de dag van vandaag vaak naar goedkopere kleding en als ze dan een gelijkaardig blousje tegenkomen bij H&M of Zara, dan is de keuze snel gemaakt. Wat voor mij momenteel het grootste nadeel is, is dat ik nog geen gratis terugzending kan beloven. Dat kost enorm veel geld, geld dat dat ik momenteel nog niet kan besteden. Maar klanten mogen wel gerust kleren terugbrengen in Gent, wat toch wel een goed alternatief is, lijkt mij. Om me te blijven onderscheiden van die grote ketens zet ik in op mijn persoonlijkheid en mijn goede service: twee dingen die voor mij onmisbaar zijn.”

Heb je nog enkele tips voor jonge, startende ondernemers ?

“Ja, die heb ik zeker. Als je écht iets wil bereiken, moet je er praktisch dag in dag uit mee bezig zijn. Stilstaan is echt wel achteruitgaan dus een goede planning opstellen in het weekend is een echte must! Daarnaast raad ik ook aan om als jonge ondernemer zelf een klein financieel stuk bij te dragen. En dan de allerbelangrijkste tip: don’t give up. Het lijkt zo cliché maar niets is minder waar. Er zijn in het begin vaak mindere momenten, momenten waarop veel jongeren afhaken. Maar voor de echte doorbijters en die hards wacht er zeker en vast een mooie toekomst.”

Veel succes in alles wat je onderneemt, Eline!

Comments

comments