Afgelopen weekend trok ik een paar dagen naar Amsterdam. Het was voor mij de allereerste keer dat ik de stad bezocht, en ik vond dat het echt wel eens tijd werd: Amsterdam ligt namelijk maar op twee uurtjes met de trein van Antwerpen! Zondagochtend vertrok ik dus naar het station van Antwerpen, om ’s middags aan te komen in de Nederlandse hoofdstad.

Na een lange rit met de trein kwamen we aan in het station van Amsterdam. We kochten meteen een OV-kaartje voor drie dagen, zodat we overal gemakkelijk zouden raken. Ons hotel lag op drie tramhaltes van het station. We checkten in en dronken eerst nog een lekkere koffie in de bar van het hotel voordat we op stap gingen.

Voor de eerste dag hadden we niets gepland. We zouden gewoon met de metro naar het centrum gaan en willekeurig beginnen rondwandelen. Amsterdam liet meteen een goede indruk na: de grachtengordel (die trouwens werelderfgoed is) geeft de stad een hele rustige en romantische sfeer.

Wat me ook erg is nagebleven zijn de schattige huisjes! Elke gevel ziet er helemaal anders uit, en dat geeft een heel rommelig, chaotisch, maar relaxte feel!

We wilden graag het Begijnhof bezoeken, en dat vond ik een van de leukste plekjes. Je komt van de drukke straat in een heerlijk rustige binnentuin. In het Begijnhof maakte ik ook leuke outfitfoto’s!

’s Avonds wilden we de Foodhallen bezoeken, maar die waren iets verder dan we dachten. Na een stevige en koude wandeling kwamen we aan; het was zeker de moeite waard! Je kon kiezen uit héél veel verschillende soorten eten, en alles zag er superleuk uit. Wij kozen voor dim sum en daarna flammkuchen. Heerlijk!

De volgende ochtend moest ik wat mails beantwoorden, dus bleven we even op de hotelkamer tot ik mijn werk gedaan had. Dat vonden we overigens helemaal niet zo erg, want het hotel was top!

We wilden sowieso een van de vele musea doen, en uiteindelijk kozen we voor het Stedelijk Museum, dat is het museum voor moderne en hedendaagse kunst en vormgeving. Het gebouw zelf zag er al een kunstwerk uit op zich!

Het museum heeft een hele mooie en uitgebreide collectie, ik zag vooral veel terugkomen van De Stijl. Heel cool, om eens een echte Mondriaan te zien!

Er was ook een tijdelijke tentoonstelling van de installaties van Tinguely. Hij maakte controversiële machines, die veel indruk nalieten in het museum!

Het duurde heel lang voor we het museum volledig gezien hadden. Achteraf gingen we nog snel een koffie drinken.

Voor de ultieme cliché foto wilden we ook even naar de grote letters op het Museumplein. Daar stond namelijk ‘I AMsterdam’, maar er waren zo enorm veel mensen die hetzelfde idee hadden als wij, dat we niet eens een foto konden maken. Even op de foto met de S, dan maar!

Die avond wilde ik graag naar SLA, een biologische sla-bar. We aten elk een heerlijke salade, we hebben er echt van genoten. Dit plekje kan ik zeker aanraden als je vegetarisch of veganistisch wilt eten, of als je gewoon eens écht wil genieten van een salade!

Op de weg naar het hotel zagen we nog een aantal prachtige taferelen. De lichtjes van de stad maakten het zo mooi!

Ook op de derde dag hadden we grootse plannen. We stapten opnieuw op de metro, want we wilden naar de poezenboot! En ja: het was echt zo schattig als het klonk!

Enkele uren per week is het dierenasiel, dat op een woonboot ligt, open voor bezoekers. Dan mag je naar de poesjes komen kijken, en ze strelen – als je durft.

Sommige katten waren helemaal down to cuddle, maar sommige zagen het wat minder zitten. Ze waren wel allemaal super cute! Heel leuk om even langs te gaan!

We wilden ook graag naar het Oostelijk Havengebied, dat tegenwoordig een woonwijk is. Dit gebied is minder toeristisch, maar zeker de moeite waard om eens een kijkje te gaan nemen.

Al is het maar voor deze brug waar ik een haat-liefde verhouding mee heb. Liefde omdat het echt een supercoole brug is, kijk nu!

Maar ook veel haat, want ik heb wat hoogtevrees en ik was zoooo bang toen ik over de brug moest! Bovenaan de brug sta je echt heel hoog; het duurde dan ook lang voordat ik over het water heen was.

De laatste dag verscheen ook nu en dan de zon eens, maar het was toch best koud!

Maar geef toe: een uitzicht als dit is het zeker waard! In het Oostelijk Havengebied zijn er heel veel coole gebouwen net als dit.

’s Avonds sloten we snel af met een pizza op Libanees brood bij Finch, want we moesten onze trein halen. Het was een heel impulsieve, ongeplande trip, maar ik ben blij dat ik eens in Amsterdam ben geweest, de stad heeft een mooi indruk achtergelaten.

Weet jij nog leuke plekjes in Amsterdam? Wat lijkt jou leuk om eens te doen in A’dam?