© Cathy van I&C

Steeds meer hoor je de belangrijkheid van core-stabilty in de professionele sportwereld en ook wij als amateurloper of -fietser kunnen er baat bij hebben.

Wat is Core-Stability?

Core-stability, ook wel kern- of rompstabiliteit genoemd, wordt aanzien als dé basiskracht van je lichaam. Die kern van je lichaam heb je nodig in alles wat je doet (en dus ook tijdens het niet-sporten). Denk maar aan dagdagelijkse taken zoals iets oprapen, je boodschappentas op tafel zetten, stofzuigen… Om dit correct uit te voeren (en met oog op blessurepreventie) dient onze romp gestabiliseerd te worden.

Core-stability, is dat dan het verstevigen van de buikspieren?

Niet enkel onze buikspieren moeten aandacht krijgen, het is je hele lichaam dat aangesproken wordt met een enorme focus op de romp. Denk maar naast de buikspieren ook aan de rug en (vooral) de bilspieren. Vaak zijn deze te zwak voor een bepaalde belasting waardoor men last kan krijgen van allerhande blessures.

Het trainen van deze spieren geeft een onlosmakelijk gevolg aan een betere houding en balans, wat onze loop- en/of fietstechniek ten goede komt.

Ps: Doe aan core-stability in functie van jouw sport!

Nog niet overtuigd?

Hieronder nog even de voordelen op een rijtje:

  • Jouw core is dé belangrijkste schakel om krachten over te brengen in het lichaam
  • Core-stability vermindert de kans op blessures (enkel, knie en heupgewricht)
  • Je houding verbetert, wat een onmiddellijk gevolg heeft voor jouw loop- of fietstechniek
  • Niet-sporters kunnen ook baat hebben bij het trainen van core-stability
  • TIP: Koppel je core-stability oefeningen in functie van jouw sport

Ps: Interesse? La Vie Active maakt schema’s op maat.
Contact: info@lavieactive.be

Denk jij soms aan je houding?

Comments

comments