We lazen het de jongste tijd in alle kranten : de economie trekt aan en de strijd om talent barst weer los. Maar hoe overtuig je nu precies potentiële werkgevers, dat jij, op de snel veranderende arbeidsmarkt, precies over de talenten beschikt die ze zoeken?  Naar welke kwaliteiten zijn ze het meest op zoek? In het Amerikaanse zakenblad Forbes zette Jacob Morgan, een auteur van boeken over de moderne arbeidsmarkt, er vijf op een rijtje die momenteel zeer gegeerd zijn en dus je kansen op een job aanzienlijk verhogen.    

Wees open voor veranderingen en suggereer er zelf

Winston Churchill zei het al: “To improve is to change; to be perfect is to change often.” Als er één iets is wat in de huidige omstandigheden zowel voor werkgevers als werknemers op termijn dodelijk is, dan is het angst voor verandering. Ga ervan uit dat de jarenlang gehanteerde processen en methodes wellicht niet langer het meest aangewezen zijn. De laatste decennia zijn er zoveel middelen bijgekomen om met elkaar te communiceren en samen te werken en informatie te delen. Werknemers zouden nieuwe technieken op dat gebied moeten omarmen. Het maakt hun werk en leven makkelijker.

Ontpop jezelf tot leider

Als werknemer heb je in de omstandigheden van vandaag niet langer enkel een uitvoerende taak. Werkgever verwachten dat je je stem laat horen, dat je openlijk voor je ideeën uitkomt, eerder dan enkel bij de koffiemachine aan een collega te laten horen dat er toch betere manieren zijn om één en ander aan te pakken. Iedereen in de organisatie heeft nu de mogelijkheid en de kans om zijn of haar mening te delen. Maak daar gebruik van! Dat is voor jou de kans om de leider te worden in een specifiek deelgebied binnen het bedrijf. Je werkgever zal het ten zeerste op prijs stellen, want alle goede ideeën zijn in tijden van harde concurrentie meer dan welkom.   

Toon jezelf een intrapreneur

In toenemende mate mag je werken waar en wanneer je wil. Je krijgt op dat vlak dus eigenlijk veel vertrouwen. Beschaam het niet en toon je in staat om jezelf goed aan het werk te zetten, zowel thuis, in het wegrestaurant als op kantoor. Ga aan de slag alsof je als ondernemer voor jezelf zou werken.  

Help anderen en anticipeer op hun vragen

Dit is een kernkwaliteit van de moderne medewerker. Vroeger wilden mensen meer krediet voor hun eigen initiatieven en hielden ze informatie voor zich. Dat is niet langer efficiënt. Met de opkomst van nieuwe middelen om samen te werken en feedback uit te wisselen, is het de bedoeling om iedereen te helpen, om informatie te delen. Hoe meer je dat doet, hoe meer erkenning je zal krijgen als iemand die van aanpakken weet en die goed weet welke informatie anderen kan helpen om hun taken beter te vervullen.   

Toon dat je discipline hebt en kan focussen

Natuurlijk zijn sociale media vandaag belangrijk en natuurlijk vind je op Twitter of LinkedIn artikelen die je kunnen helpen in je job. Maar vergeet niet dat dat je focus moet behouden op welbepaalde doelstellingen. Daarvoor is discipline nodig en het vermogen om belangrijke van niet-belangrijke zaken te scheiden. Leer dus om bepaalde niet dringende-zaken even in de koelkast te zetten. Met de informatie-overload van elke dag moet je als moderne werknemer kunnen filteren wat je nodig hebt en kunnen focussen op wat noodzakelijk is voor je werk. Als je van die kwaliteiten getuigt, zal je bij rekruteerders ongetwijfeld een streepje voor hebben?

Comments

comments